Dersler

Üniversitemize kayıtlanan yeni öğrencilerimize, üniversite nedir, ne değildir? Eğitim ve öğretim hayatı boyunca nelere dikkat etmeli, neler yapması ve yapmaması gerektiğinin anlatılması.

Bu dersin amacı öğrencilere, temel prensiplerin, başlıca kuramsal perspektiflerin ve belli başlı konuların incelenmesi yoluyla temel sosyolojik kavramları tanıtmaktır. Bu derste temel kavram ve problemler tartışılacak; sosyolojik perspektifler eleştirel bir bakış açısı ile incelenecek ve gündelik hayattaki pratiklerle karşılaştırılacaktır. Sosyolojinin kurucuları, kuramlar, küreselleşme ve toplumsal değişme, kültür, ekonomi, medya, sağlık ve aile konularında sosyolojik bakış açısı kazanır.

Bu dersin amacı, temel iletişim becerilerini geliştirmek için iletişim türlerini, süreçlerini, iletişim sorunlarını ve çözüm yollarını öğrencilere kavratmaktır. 

 

Öğrencilerin matematiğin temel kavramlarını ve özellikle fonksiyonu tanımasını sağlamak; limit, süreklilik, türev ve integral hesaplamayla ilgili yöntemler hakkında onlara gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak.

Dersin amacına uygun olarak, öğrencilerin özgür ve bilimsel düşünce gücüne ve geniş bir dünya görüşüne sahip bireyler olmalarını sağlamak, ulusal kültürümüzün ve dilimizin evrensel kültür içinde korunarak geliştirilmesine ve zenginleştirilmesine katkıda bulunmalarını sağlamak amacıyla TÜRK 103 dersinde; dillerin ortaya çıkışı, köken ve yapı bakımından dünya dilleri, Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkçe'nin tarihsel gelişimi, yapı bakımından Türkçe,sözcükleri kök ve eklerine ayırma ve sözcük türetme çalışmaları, anlatım bozuklukları,dilekçe yazma,özgeçmiş hazırlama gibi konular işlenmekte; dersin amacını desteklemek üzere çeşitli romanlar, şiir kitapları, deneme kitapları okunup incelenmektedir.

Kariyer Planlama dersi öğrencilerin iş dünyasını, farklı sektörleri ve bu sektörlerin gereksinimlerini tanımasını sağlayarak; iş dünyasına hazırlık sürecinde kariyer planlamasının önemi hakkında öğrencilerde farkındalık oluşturmayı hedefler. Ders, öğrencilerin, kişisel yetkinliklerini keşfetmesini ve iş dünyasının beklentilerini doğru anlamasını sağlayarak; bilgi ve becerilerini, ilgili sektörlerin gereklilikleri ile paralellik arz edecek şekilde geliştirmelerine yardımcı olur.

Bu dersin amacı öğrencilere, sosyoloji düşüncesine zemin hazırlayan tarihsel ve düşünsel gelişmeler, sosyolojinin kurucuları, devrimler ve sosyoloji ilişkisi, konularında bir öğrenme ortamı sunmaktır. Sosyolojinin bir bilim dalı olarak kurulmasına giden yoldaki gelişmeler ve kurucuların kavramları tartışılacak, modern toplumu anlama çabasında sosyal bilimcilerin farklı kavramsallaştırmaları incelenecektir.  

Toplumu anlamak için bireylerden yola çıkılması gerektiği anlayışıyla bu ders, Psikolojinin temel kavram ve kuramlarını örnekler üzerinden inceler. İnsanın hem bilişsel süreçlerden oluşması hem de sosyal bir varlık olduğu gerçeği üzerine kurulan Psikoloji'nin temel kuramları, toplumsal olguların başta bireysel bir yaklaşım sürecinin süzgecinden geçirilerek anlaşılması gereği üzerine kuruludur.

Ekonomik hayatın ve günlük hayatta kullanılan ekonomik kavramların anlaşılması ve süreçlerindeki rasyonelliğin öğrenilmesidir.

 

 

Öğrencinin siyaset biliminin temel kavramları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.  

 

Türk İnkılabının tarihi anlamını ve önemini belirtmek. XIX. yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğu’nda görülen değişimleri ve İmparatorluğun çözülme nedenlerini, kurtarma çabalarıyla birlikte ele almak. Türk ulusunun, bağımsızlığını kazanarak varlığını sürdürmek amacıyla gerçekleştirdiği Kurtuluş Savaşı’nın hazırlık ve savaş evrelerini, ulusal egemenliğe dayalı yeni ve çağdaş devletin kuruluş aşamaları ile ilişkilendirerek değerlendirmek. Atatürk döneminde Türkiye Cumhuriyeti’nin iç ve dış politika sahasında harcadığı çabaları, ekonomik hedeflerine ulaşma gayretini ve bu alanlardaki kazanımlarını göstermek. Toplumsal ve kültürel alanda yapılan inkılaplarla ulaşılmak istenen çağdaş uygarlık düzeyini tanıtmak. Mustafa Kemal Atatürk’ün asker, devlet adamı, inkılapçı kişiliğini ve Atatürkçü düşünce sitemini açıklamak ve dünyadaki yerini vurgulamak. Bu çerçevede, Atatürk İnkılaplarını akılcı, bilimsel ve milli esaslar doğrultusunda kavratarak, Türk Cumhuriyeti’nin güncel gelişmeleri üzerinde bilinç kazandırmak ve olayları değerlendirme yeteneğini geliştirmek.


Felsefenin insan ve toplum için yeri ve önemini kavratmak, felsefenin ortaya çıkış koşullarını ve ilk önemli figürlerine ve onların kuramlarına dair dair eleştirel ve analitik bir bakış açısı kazandırmak; felsefenin ortaya çıkmış olmasının  günümüzün dünyasını nasıl şekillendirdiğine dair bir analiz gücü kazandırmak.

 

Ders, sosyal psikolojinin kuram, yöntem ve araştırma konularında tarihsel bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır. Sosyal algı, sosyal yargı, tutumların oluşumu, tutumlar ve değerleri ele alır. Sosyal ve grup etkisi, insanlar-arası çekicilik, beğenmeme, zarar verme, yardım etme, rekabet ve işbirliği, ikna ve uyma, önyargı, grup-içi çatışma ve saldırganlık gibi konular işlenir. Sosyal davranışın değerlendirilmesini kolaylaştırıcı beceriler ve bunların günlük hayattaki etkileri üzerinde özellikle durulur. 

 

Bu dersi alan öğrencilerin, sosyolojinin konusu ve metodu, sosyolojinin tarihçesi, temel sosyolojik kavramlar ve sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkisini kavramış olmalarının yanı sıra, sosyolojik bakışın önemi ve geliştirilmesi üzerine düşünebilecek, sosyolojik düşünce ve farklı disiplinler arasında ilişki kurabilecek temel bilgi birikimini kazanmış olmaları hedeflenmektedir.

Bilgi-İşlem uygulamaları ile ilgili donanım ve yazılım hakkında genel bilgi vermek, bilişim terimlerinin öğrenilmelerini sağlamak, Microsoft ( MS ) yazılımlarını kullanarak Word, Excel ve Power Point dillerini uygulatmak ve kullandırmak.

 

Temel mantık derslerinden biri olarak müfredatımızda yer alan Sosyal Bilimler için İstatistik dersinde istatistik tanımı ve genel kavramlar, ihtimal tanımı ve aksiyomları, değişken ve rassal değişkenler, ihtimal dağılımları, (binomial, geometrik, hipergeometrik, Poisson, normal ve t dağılımı); örnekleme teorisi; parametre değerlerinin örnekten tahmin yöntemleri: noktasal ve aralıksal tahmin, parametrelere ilişkin güven aralıkları üzerinde durulur.

Dersin amacı eski çağlardan günümüze kent olgusunu tarihsel açıdan irdelemek, kentleşmeye farklı kuramsal yaklaşımları tanımlamak ve modernleşme, kent yaşamı, tüketim, kapitalizm, toplumsal kontrol, çevre kavramlarını ilişkilendirmektir.

Modernite ve post modernite kavramlarını, üretim biçimlerinin değişimini ve bu değişimin tüketim alışkanlıklarına nasıl etki ettiğini tanıtmayı amaçlamaktadır. 

Öğrenciler ilgi alanlarını geliştirmeye yönelik ders seçebilir, Sosyoloji'ye yakın disiplinlerdeki ders yelpazelerinde bulunanlardan birini alarak uzmanlıklarını perçinleyebilir veya Çift Anadal/Yandal programına devam etmekteyse (örn.; Psikoloji) bu hakkını devam ettiği programdan kullanarak ikinci programındaki ders yükünü hafifletebilir.

Öğrenci, ilgi alanına yönelik olarak alanında uzman öğretim üyelerinin açtığı derslerden birini seçerek Sosyoloji disiplini içerisinde uzmanlaşmaya yönelir.

Bu dersin amacı İngilizce'ye temel düzeyde bir başlangıç yapmak ve öğrencilerin günlük hayatta ve iş yaşamlarında İngilizce kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneklerini geliştirmektir.

 

Bir araştırma problemini ele alıp, hipotez geliştirmek ve uygun araştırma tasarımı ile veri toplayıp, analiz etme ve raporlama becerilerini kazanmak.

 

İletişim bilimleri ve sosyoloji arasındaki teorik ve pratik ilişkilerin farkına vararak kitle iletişim araçlarının sosyolojik açıdan öneminin kavranması ve tarihsel, güncel gelişmelerin kitle iletişim araçları ve izleyici arasındaki ilişkisine sosyolojik gözle bakabilmek. 

Ders kapsamında Türkiye’nin toplumsal yapısı, merkez-çevre ilişkisi, sosyal hareketler ve siyasi örgütlenmeler gibi temel tartışmalara ışık tutmakla birlikte, öğrencilere erken Cumhuriyet Dönemi'nden bugüne geçen süredeki gelişmeleri daha iyi anlayabilmeleri için bir teorik altyapı sağlamayı amaçlamaktadır. Ders Türkiye'deki sosyal hareketlerle birlikte siyasi kurumları, siyasi kültürü ve sosyoekonomik gelişmeleri de sağlam bir demokrasinin oluşması ve ülkenin geçmişten kalan problemlerine vurgu yaparak inceler.

 

Öğrenci, ilgi alanına yönelik olarak alanında uzman öğretim üyelerinin açtığı derslerden birini seçerek Sosyoloji disiplini içerisinde uzmanlaşmaya yönelir.

Öğrenciler ilgi alanlarını geliştirmeye yönelik ders seçebilir, Sosyoloji'ye yakın disiplinlerdeki ders yelpazelerinde bulunanlardan birini alarak uzmanlığını perçinleyebilir veya Çift Anadal /Yandal programına devam etmekteyse (örn.; Psikoloji) bu hakkını devam ettiği programdan kullanarak ikinci programındaki ders yükünü hafifletebilir.

Bu dersin amacı öğrencilerin iş hayatıyla ilgili okuma parçaları yoluyla yeni kelimeler, ifadeler öğrenmeleri ve bu kavramları iş hayatında kullanabilecek beceriyi kazandırmaktır.

Bu derste, 19. yüzyıl ve 20. yüzyıl başında sosyolojinin gelişimine ve oluşumuna katkıda bulunmuş klasik sosyologların görüşleri konu edilmektedir. Karl Marx, Emile Durkheim, Max Weber’in fikirleri ile Georg Simmel, Thorstein Veblen gibi sosyologlar birbirleriyle belli kategoriler açısından karşılaştırılacaktır ve klasik sosyologların ayırt edici soyutlama, kavramlaştırma, analiz etme ve teori oluşturma biçimleri çalışılacaktır.

 

Öğrencinin eleştirel düşünme, eleştirel okuma, yazma ve tartışma becerilerinin gelişmesine ve karar vermede eleştirel düşünmenin önemsemesine yardımcı olmak, temel mantık kavramlarına ve mantık yürütme süreçlerine hakimiyet kazandırmak.

 

Ulusal ve uluslararası boyutlarda seyreden bireysel, grupsal ve kitlevi göç olaylarının sebeplerinin zamansal ve mekansal örüntülerinin, göçün, göçe katılan, göç veren ve alan, grup ve toplumların yapıları, aralarındaki siyasal, kültürel ve ekonomik ilişkileri göçün belirleyicileri, makro-mikro yaklaşımlar, küreselleşme, göç ve yarattığı çelişkiler-sorunlar, yoksulluk ve yarattığı çelişkiler-sorunlar üzerine odaklanılmaktadır.

 

Öğrenciler ilgi alanlarını geliştirmeye yönelik ders seçebilir, Sosyoloji'ye yakın disiplinlerdeki ders yelpazelerinde bulunanlardan birini alarak uzmanlığını perçinleyebilir veya Çift Anadal /Yandal programına devam etmekteyse (örn.; Psikoloji) bu hakkını devam ettiği programdan kullanarak ikinci programındaki ders yükünü hafifletebilir.

Öğrenci, ilgi alanına yönelik olarak alanında uzman öğretim üyelerinin açtığı derslerden birini seçerek Sosyoloji disiplini içerisinde uzmanlaşmaya yönelir.

 

Genel olarak siyaset olgusunu ele alan modern sosyolojik araştırmaları incelemek dersin temel amacıdır. Ders kapsamında siyasi örgütlenmelerin toplumsal arka planı, sivil toplum hareketleri, toplumsal bölünmeler ve parti siyaseti gibi siyaset disiplini içinde sıkça tartışılan meseleler hakkında kuramsal tartışmalar yapılacak ve vaka analizleriyle zenginleştirilmiş karşılaştırmalı analizlere yer verilecektir.

 

Bu ders öğrenciye toplumsal cinsiyet sosyolojisi alanındaki kuramsal tartışmalar hakkında bilgi ve birikim sahibi yapmayı amaçlamaktadır. Dersin işlenişi toplumsal inşacılık kuramını öne çıkarmaktadır. Toplumsal cinsiyet eşitsizliği hem tarihsel bağlamda hem de güncel tartışmalar çerçevesinde tartışılacak ve toplumsal cinsiyet inşalarının bireylerin hayatlarını şekillendirmedeki etkisi üzerinde durulacaktır.

Bu dersin amacı, çağdaş toplum kuramcılarının, insan doğası, birey, toplumsal değişim, modernlik, rasyonelleşme ve iktidar gibi sosyolojinin temel kavram ve konularını nasıl anlamlandırdıklarını; birey-toplum ilişkisi, ekonomik gelişim ve toplumsal dönüşüm gibi toplumsal dinamikleri nasıl açıkladıklarını incelemektir. Derste çağdaş sosyoloji gelenekleri anahatlarıyla verildikten sonra makro/mikro, yapı/fail gibi ikilikleri aşmayı amaçlayan perspektifler ele alınacaktır. Bu kapsamda Habermas, Giddens, Foucault, Bourdieu ve Latour gibi toplum kuramcılarının sosyolojik düşünceye etkisi incelenecektir. Son olarak, güncel sosyoloji literatüründe önemli yer edinen ilişkisellik, faillik, düşünümsellik, kesişimsellik ve performativite kavramları mercek altına alınacaktır.

 

Ders, psikologların insanın düşünmesi, algılaması, öğrenmesi, davranışları, gelişimi, korku, nefret ve aşk gibi duyguları hakkında şu zamana kadar öğrendiklerini tanıtmayı amaçlar. Bu alanlardaki çalışmalar yapımızı belirlemede doğamız mı yoksa çevrenin mi etkili olduğu, hür iradenin varlığı, mantığın doğası gibi birçok insanlık tarihi için önemli tartışmaya malzeme olmuştur ve bu tartışmalar da bu ders çerçevesinde tartışılacaktır.

Bu ders öğrencilere yöntemin, araştırma yapmanın ve bilgi üretmenin ilkelerini, araştırmaya temel kuramsal yaklaşımları ve metotları tanıtmaktadır. Sosyoloji alanında veri toplama ve işleme, araştırma sorusu geliştirip bu sorudan yola çıkarak yöntem tespitinde bulunma,  araştırmayı atıf, kaynakça, akademik dil gibi dikkat edilmesi gereken biçimsel hususlara göre raporlama ve bilimsel etik kurallarını gözeterek araştırma yapma becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. 

 

Öğrenciler ilgi alanlarını geliştirmeye yönelik ders seçebilir, Sosyoloji'ye yakın disiplinlerdeki ders yelpazelerinde bulunanlardan birini alarak uzmanlığını perçinleyebilir veya Çift Anadal /Yandal programına devam etmekteyse (örn.; Psikoloji) bu hakkını devam ettiği programdan kullanarak ikinci programındaki ders yükünü hafifletebilir.

Öğrenciler ilgi alanlarını geliştirmeye yönelik ders seçebilir, Sosyoloji'ye yakın disiplinlerdeki ders yelpazelerinde bulunanlardan birini alarak uzmanlığını perçinleyebilir veya Çift Anadal /Yandal programına devam etmekteyse (örn.; Psikoloji) bu hakkını devam ettiği programdan kullanarak ikinci programındaki ders yükünü hafifletebilir.

 

Sokrates’ten başlayarak, Aristoteles. Descartes, Kant, Locke, Leibniz, Hume, Hobbes, Rousseau, Hegel, Mill, Nietzche gibi düşünürlerin metinleri ile batı felsefesi tarihi.

Bu ders, öğrenme ve koşullanmanın temel ilkelerinin anlaşılması amacıyla oluşturulmuştur. Öğrencilere çeşitli bakış açıları sunarak öğrenme alanının kapsamlı olarak anlaşılabilmesini sağlar ve güncel araştırma bulgularının yanı sıra öğrenmenin önemli kavramlarına, ilkelerine ve ana teorilerine odaklanır. Sınıf çalışmalarının bir parçası, temel öğrenme ilkeleri ve teorilerinin yaşam deneyimi üzerine uygulanabilmesidir.

 

Proje çalışması, öğrencinin araştırmayı sistemli ve sonuç odaklı hale getirmesine imkân veren uygulamalı bir çalışmadır. Böyle bir proje, sosyal bilgi ve metotların çeşitli olaylara uygulanmasının adımlarını ve niteliklerini görmeye imkân verir. Sosyal olayların projelendirilmesinde hangi temel hareket noktalarından yola çıkılacağı ve nelere dikkat edileceği proje adımları olarak gösterilir. Öğrenciye çözüm odaklı bir çalışma yapma imkânı sağlar.

Öğrenci, ilgi alanına yönelik olarak alanında uzman öğretim üyelerinin açtığı derslerden birini seçerek Sosyoloji disiplini içerisinde uzmanlaşmaya yönelir.

 

Öğrenci, ilgi alanına yönelik olarak alanında uzman öğretim üyelerinin açtığı derslerden birini seçerek Sosyoloji disiplini içerisinde uzmanlaşmaya yönelir.

Öğrenciler ilgi alanlarını geliştirmeye yönelik ders seçebilir, Sosyoloji'ye yakın disiplinlerdeki ders yelpazelerinde bulunanlardan birini alarak uzmanlığını perçinleyebilir veya Çift Anadal /Yandal programına devam etmekteyse (örn.; Psikoloji) bu hakkını devam ettiği programdan kullanarak ikinci programındaki ders yükünü hafifletebilir.

Etiğe dair güncel konuların (ötenazi, kürtaj, hayvan hakları, savaş,..) gibi konuların felsefi analizi ve tartışılması.

 

Bilimin amaçlarının incelenmesi. Bilimsel izah, teori inşası, modellerin kullanımı, hipotezlerin doğrulanması ve teorik kendiliklerin statüsü konularının bilim tarihinden alınan örnekler ışığında tartışılması. Bilimsel araştırmada ortaya çıkan felsefi soruların ele alınması. Bilimsel araştırmada yöntemin önemi.

 

Sosyoloji bölümü son sınıf öğrencileri mezun olabilmek için bitirme tezi ismiyle bir araştırma yapmak zorundadırlar. Bu araştırma bir yandan öğrencinin bilgilerini uygulama imkânı verirken, diğer yandan da sosyal bir probleme yaklaşım ve onu değerlendirme becerisini kazandırmaktadır. Bu çalışma teorik bir araştırma olabileceği gibi uygulamalı bir araştırma da olabilir. Bitirme çalışması, bir öğretim üyesinin gözetimine yapılır ve daha sonra bir jüri tarafından incelenerek öğrencinin başarılı olduğuna karar verilir.

 

Öğrenci, ilgi alanına yönelik olarak alanında uzman öğretim üyelerinin açtığı derslerden birini seçerek Sosyoloji disiplini içerisinde uzmanlaşmaya yönelir.

Öğrenciler ilgi alanlarını geliştirmeye yönelik ders seçebilir, Sosyoloji'ye yakın disiplinlerdeki ders yelpazelerinde bulunanlardan birini alarak uzmanlığını perçinleyebilir veya Çift Anadal /Yandal programına devam etmekteyse (örn.; Psikoloji) bu hakkını devam ettiği programdan kullanarak ikinci programındaki ders yükünü hafifletebilir.

Modern dünyayı hazırlayan dinamikler. Felsefi düşünce. Felsefi teorilerin kaynağı ve metodu. Aydınlanma dönemi ve bu dönemin niteliği. Rönesans hareketi. Hümanizm düşüncesi ve bu düşünceyi oluşturan faktörler. Rasyonalist düşünce ve temsilcileri. Materyalizm ve materyalist eğilimler. Liberal düşünce ve etkileri. Kapitalist sistem. Bürokrasi ve yönetim. Demokrasi ve demokratik yaklaşımlar. Modernleşme hareketi. Modernizmin felsefesi ve yönetim anlayışı. Medeniyet anlayışı ve din.  Kültür ve medeniyetler arası ilişkiler.