Dersler

Bu dersin amacı metin kavramını çeşitli yönleriyle incelemek, açıklamak ve bir metnin yapısını değerlendirmektir. Öğrenci metinsellik ölçütleri sayesinde hangi yapıların metin olduğunu ayırt eder, metin türleri ve çözümleme yöntemlerinden yola çıkarak metinleri analiz eder.

Programın Temel Dersleri

Dersin amacı, Türk Dili ve Edebiyatı disiplinin temel konu ve kavramları ile tarihçesi hakkında bir bilinç kazandırmaktır. Bu çerçevede öğrenciye dil ve edebiyat kavramları, sözlü ve yazılı kültür arasındaki farklılıklar, filoloji çalışmalarının dünyada ve Türkiye’de başlangıcı ile başlayan bir akış içinde Türk dilinin ve edebiyatının gelişimi ile beş ana disiplin (Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı, Eski Türk Dili, Yeni Türk Dili ve Halk Edebiyatı) tanıtılır. Örnek metinler, tema, anlatım biçimleri ve tarihsel arka plan dikkate alınarak incelenir.

 

Programın Temel Dersleri

Bu derste, Osmanlı Türkçesi alfabesi ve transkripsiyon alfabesi tanıtılır. Türkçe ünlülerin ve ünsüzlerin yazılışı, Türkçede bulunmayan harfler, Türkçenin çekim ve yapım ekleri, imlası kalıplaşmış kelimelerin yazılışı, Arapça unsurlara giriş, Farsça unsurlara giriş konuları işlenerek eski harfli metin okuma çalışmaları yapılır.

Programın Temel Dersleri

Bu dersin amacı, İngilizceye temel düzeyde bir başlangıç yapmak ve öğrencilerin günlük hayatta ve iş yaşamlarında İngilizce kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneklerini geliştirmektir.

Yetkinlik Tamamlayıcı Dersler

Derste dilin sesbilgisi, biçimbilgisi, sözdizimi ve anlam düzeylerinin çözümlemesinin yanında disiplinler arası alanlar tartışılacaktır.

Programın Temel Dersleri

 

Bu ders kapsamında akademik ve idari birimler, yönetmelik, yönerge, müfredat, işleyiş, sistem ve olanakların tanıtımını yapmayı, güncel gelişmeler, teknoloji, kültür, tarih, sanat vb. konularda da gençlerimizin dikkatini çekmeyi, uzmanlık alanlarını besleyecek şekilde diğer alanlarla da etkileşim içinde olmalarını sağlamayı ve geleceğimiz olan gençlerle iletişim kurmayı amaçlamaktayız.

Yetkinlik Tamamlayıcı Dersler

Osmanlı Türkçesi Grameri dersinde Osmanlı Türkçesini oluşturan üç dil olan Türkçe, Arapça ve Farsça unsurlar öğretilmekte ve eski harfli metinler okutulmaktadır.

Programın Temel Dersleri

 

 

Kariyer Planlama dersi öğrencilerin iş dünyasını, farklı sektörleri ve bu sektörlerin gereksinimlerini tanımasını sağlayarak; iş dünyasına hazırlık sürecinde kariyer planlamasının önemi hakkında öğrencilerde farkındalık oluşturmayı hedefler. Ders, öğrencilerin, kişisel yetkinliklerini keşfetmesini ve iş dünyasının beklentilerini doğru anlamasını sağlayarak; bilgi ve becerilerini, ilgili sektörlerin gereklilikleri ile paralellik arz edecek şekilde geliştirmelerine yardımcı olur. Dersin içeriği şu şekildedir: Dersin amaç ve kapsamının açıklanması, kariyer merkezi hizmetlerinin ve bunlardan nasıl faydalanılacağının öğrencilere tanıtılması.  Öğrencilere ‟Yetenek Kapısı” platformu ile ilgili detaylı bilgi verilmesi. Kariyer, kariyer planlaması, zekâ ve kişilik kavramlarının açıklanması öğrencilerin farkındalıklarının arttırılması. Öğrencilerin, lisans eğitimlerini destekleyecek değişim ve eğitim bursu programları hakkında ilgili kurumun üniversite birimlerinin yetkilileri tarafından bilgilendirilmesi. Genel iletişim becerileri ve beden dili gibi konularda öğrencilerin bilgilendirilmesi. Kariyer yönetiminde ince yeteneklerin (soft skills) ve bu yeteneklerin başarı üzerindeki etkilerinin anlatılması.  Öğrencilerin, cv – özgeçmiş hazırlama, ön yazı yazma ve LinkedIn profili oluşturma gibi iş staj başvurusu ile ilgili konularda bilgilendirilmesi.  Öğrencilere, bilgi, beceri, yetenek, kişisel SWOT analizi konusunda kendilerini keşfetmeye yardım edecek konularda bilgi verilmesi. Ulusal sivil toplum kuruluşları faaliyetleri ve gönüllü çalışma olanakları. Sivil toplum kuruluşu çalışanlarından öğrencilere üniversite hayatlarını nasıl geçirmeleri gerektiği konusunda bilgi verilmesi. Uluslararası sivil toplum kuruluşları faaliyetleri ve gönüllü çalışma olanakları. Sivil toplum kuruluşu çalışanlarından öğrencilere üniversite hayatlarını nasıl geçirmeleri gerektiği konusunda bilgi verilmesi. Kamu sektörü çalışanlarından kariyer hikâyeleri hakkında bilgilendirme ve öğrencilere üniversite hayatlarını nasıl geçirmeleri gerektiği konusunda bilgi verilmesi. Özel sektör çalışanlarından kariyer hikâyeleri hakkında bilgilendirme ve öğrencilere üniversite hayatlarını nasıl geçirmeleri gerektiği konusunda bilgi verilmesi. Öğrencilerin Yetenek Kapısı faaliyet ve etkinlikleri konusunda bilgilendirilmesi örnek bir seminer fuar veya staj ilanına başvuru yapması. Akademisyenlerin kariyer hikâyeleri hakkında bilgilendirme ve öğrencilere üniversite hayatlarını nasıl geçirmeleri gerektiği konusunda bilgi verilmesi. Girişimcilerin kariyer hikâyeleri hakkında bilgilendirme ve öğrencilere üniversite hayatlarını nasıl geçirmeleri gerektiği konusunda bilgi verilmesi. Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından hazırlanmış olan değerleme formu ile dersin değerlendirilmesi.

Yetkinlik Tamamlayıcı Dersler

Bilgi Çağı Gereksinimleri, Yazılım ve Çoklu Ortam, İşletim Sistemleri, Bilgisayarın İçindekiler (Bellek, CP, Depolama, Giriş Çıkış, Ağlar, İnternet, Verimlilik Yazılımı), Proje Hazırlama.

Yetkinlik Tamamlayıcı Dersler

Dersin amacına uygun olarak, öğrencilerin özgür ve bilimsel düşünce gücüne ve geniş bir dünya görüşüne sahip bireyler olmalarını sağlamak, ulusal kültürümüzün ve dilimizin evrensel kültür içinde korunarak geliştirilmesine ve zenginleştirilmesine katkıda bulunmalarını sağlamak amacıyla TÜRK 101 dersinde; dillerin ortaya çıkışı, köken ve yapı bakımından dünya dilleri, Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkçe'nin tarihsel gelişimi, yapı bakımından Türkçe sözcükleri kök ve eklerine ayırma ve sözcük türetme çalışmaları, anlatım bozuklukları, dilekçe yazma, özgeçmiş hazırlama gibi konular işlenmekte; dersin amacını desteklemek üzere çeşitli romanlar, şiir kitapları, deneme kitapları okunup incelenmektedir.

Yetkinlik Tamamlayıcı Dersler

Bu derste; Klasik Türk Edebiyatı türleri ve bunların özelliklerinden yola çıkarak metinlerin yorumlanması amaçlanmakta, aruz vezni, mecaz, söz ve anlam sanatlarının birlikte çözümlendiği örnekler verilmektedir.

Programın Temel Dersleri

Bu derste Arap ve Fars kaynaklı divan şiirinin tanıtılması amaçlanmaktadır. Anadolu’da divan şiirinin başlama sürecindeki tarihsel arka plan ve bunun karakteristik özellikleri örneklerle açıklanmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu derste Türk dilinin dönemleri ve Eski Türkçe dönemini tanımlanmaktadır. Bilge Kağan, Kültegin ve Tonyukuk yazıtları okunmakta ve yorumlanmaktadır. Uygur döneminin tarihi, kültürü ve inanç sistemi, Uygur döneminde kullanılan alfabe ve Uygur dönemi dilinin özellikleri ele alınmaktadır. Uygur-Budist konulu metinler okunmakta, incelenmekte ve yorumlanmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu derste 19. ve 20. yüzyılda eski harflerle basılmış olan tarihî metinler ve bu metinlerdeki dil bilgisi unsurları ele alınmaktadır. Söz konusu tarihî metinleri hızlı okuyabilmek ve anlayabilmek için okuma çalışmaları yapılmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Modern Türkiye’nin üzerine kurulduğu felsefi temellerini gösteren bu derste Türk inkılabının
tarihi anlamını ve önemini belirtilmektedir. Dersin amaçları şu şekildedir: XIX. Yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğu’nda görülen değişimleri ve İmparatorluğun çözülme nedenlerini, kurtarma çabalarıyla birlikte ele almak. Türk ulusunun, bağımsızlığını kazanarak varlığını sürdürmek amacıyla gerçekleştirdiği Kurtuluş Savaşı’nın hazırlık ve savaş evrelerini, ulusal egemenliğe dayalı yeni ve çağdaş devletin kuruluş aşamaları ile ilişkilendirerek değerlendirmek. Atatürk döneminde Türkiye Cumhuriyeti’nin iç ve dış politika sahasında harcadığı çabaları, ekonomik hedeflerine ulaşma gayretini ve bu alanlardaki kazanımlarını göstermek. Toplumsal ve kültürel alanda yapılan inkılaplarla ulaşılmak istenen çağdaş uygarlık düzeyini tanıtmak. Mustafa Kemal Atatürk’ün asker, devlet adamı, inkılapçı kişiliğini ve Atatürkçü düşünce sitemini açıklamak ve dünyadaki yerini vurgulamak. Bu çerçevede, Atatürk inkılaplarını akılcı, bilimsel ve millî esaslar doğrultusunda kavratarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin güncel gelişmeleri üzerinde bilinç kazandırmak ve olayları değerlendirme yeteneğini geliştirmek.

Yetkinlik Tamamlayıcı Dersler

 

Bu derste Çağatay Türkçesinin dönemleri, alfabesi, ses bilgisi, biçim bilgisi ve söz dizimi özellikleri, başta Ali Şir Nevayi olmak üzere edebiyat temsilcileri ve önemli eserleri ele alınmaktadır.

Alan İçi Seçmeli Dersler 

Bu derste Türkçenin tarihî dönemlerinden Eski Anadolu Türkçesi döneminin dil özellikleri, müellifleri, telif ve tercüme eserleri incelenmektedir. El yazması metinler okunmakta ve bu metinler dil bilgisi, ses bilgisi ve biçim bilgisi açısından değerlendirilmektedir.

Programın Temel Dersleri

Bu dersin amacı Arap ve Fars kaynaklarında nesir türünün gelişimini, sade nesir, orta nesir ve süslü nesir türlerinin ortaya çıkışını ve nesir ürünlerinin karakteristik özelliklerini açıklamaktır. Bu derste çeşitli dönemlere özgü örnek metinler üzerinden karşılaştırmalı incelemeler yapılmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu derste 15, 16, 17 ve 18. yüzyıllarda yazılmış ve basılmış olan tarihî metinler okunmakta, bu metinlerdeki dil bilgisi unsurları üzerinde durulmaktadır. Tarihî metinleri hızlı okuyabilmek ve anlayabilmek için okuma çalışmaları yapılmaktadır. Bu metinlerdeki dil bilgisi hususiyetleri, metin bağlamında ele alınmaktadır.

Programın Temel Dersleri

 

Bu derste; edebiyata kuramsal yaklaşımların, Aristoteles’in güncelliğini bugün de koruyan Poetika adlı eseri ile antik çağlardaki köklerinden başlayarak, 19. yüzyıl sonları ve 20. yüzyıldan itibaren gerek edebiyat üretiminin kendi bünyesinden türeyen anlatı bilimi kavramları ve gerek sosyoloji, tarih, psikoloji gibi diğer disiplinlerin ışığında gelişen kuramsal yaklaşımlar hakkında farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır. Yansıtma kuramı, toplumcu gerçekçilik, Marksist estetik, yeni tarihselcilik, biçimcilik, alımlama estetiği, metinlerarasılık, yapısalcılık ve göstergebilim gibi temel kuramların ana kavramları incelenmektedir.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Karşılaştırmalı edebiyatın tarihçesi ve temel kavramları; karşılaştırmalı edebiyatta ekoller ve tartışmalı konular (ulusal alegori, ulusal edebiyat-ana dil meselesi, ulus ötesi edebiyat incelemeleri, terminoloji, kuram ve metodoloji), derste ele alınan başlıca konulardır. Halk edebiyatı ve mitoloji metinlerinin karşılaştırılması ve karşılaştırmalı edebiyat alanında yeni yaklaşımlar da dersin kapsamındadır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste Türk halk edebiyatı metinlerinin genel özellikleri incelenmekte ve bu metinler yorumlanmaktadır.  Tarihsel dönem içinde, muhtelif yüzyıllardaki toplumsal değişime paralel olarak aynı tür halk edebiyatı metinlerindeki değişiklikler saptanmakta ve toplumsal değişimle birlikte ortaya çıkan yeni halk şiiri türleri ele alınmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu derste Orta Türkçe döneminin genel özellikleri, Karahanlılar ve Harezmlerin tarihi, kültürü, inanç sistemi ve dil özellikleri ele alınmakta, Orta Türkçe döneminin ses bilgisi, şekil bilgisi ve cümle bilgisi bağlamlarında günümüz Türkçesinden farklılıklarının ortaya konması amaçlanmaktadır. Kutadgu Bilig ve Divân-ı Lügâti’t-Türk gibi eserler okunmakta ve yorumlanmaktadır.

 Programın Temel Dersleri

Bu derste; Türkçenin ses bilgisi, Türkçe hece ve kelimelerin ses yapısı, ses değişmeleri, ses olayları, ses eğilimleri, Türkçenin biçim bilgisi, sözcük türleri, sözcük türetme yöntemleri, kip, görünüş ve zaman kavramları ele alınmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu ders öğrencilere iş dünyasında etkili iletişim becerileri kazandırma, özgeçmiş hazırlama,
gerekli mülakat tekniklerini öğrenme ve sunum becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmayı
hedefler. Öğrenciler, ayrıca, bu ders ile toplantı yönetimini, problem çözme becerisi kazanmayı ve araştırma bulgularını raporlama stratejilerini öğrenirler. Bu dersi alan öğrencilerin, hedef kazanımları iş yaşamında yazılı ve sözlü olarak B2 düzeyinde kullanabilmeleri hedeflenir.

Yetkinlik Tamamlayıcı Dersler

 

Bu derste çeşitli dönemlere özgü örnek metinler üzerinde çalışmalar yapılmakta, metindeki söz ve anlam sanatları açıklanmakta ve telmihler üzerinde durulmaktadır.

 Programın Temel Dersleri

Bu derste yeni Türk edebiyatının oluşumu, öncü şahsiyetler, Tanzimat’ın ilk ve sonraki kuşakları, Servet-i Fünûn edebiyatı, eski-yeni edebiyat tartışmaları, Fecr-i Âti dönemi, millî ve milliyetçi edebiyat kavramları ele alınmakta, Millî Edebiyat dönemi tarihî ve edebî yönden değerlendirilmekte, türlerin gelişimi ve edebiyat tarihi içinde öne çıkan metinler çözümlenmektedir. Modern Avrupa’nın felsefi birikimi ve gündelik hayat pratikleriyle Osmanlı kültürü arasındaki karşılaşmaların yarattığı dönüşümlerin edebiyattaki temsili, yeni edebî türler ve biçimsel arayışlar irdelenmektedir.

Programın Temel Dersleri

Bu derste Arap ve İran kaynaklarında tasavvuf düşüncesinin gelişmesi ve Orta Asya’da tasavvufun gelişmesi ele alınmakta ve Anadolu’da tasavvuf düşüncelerinin başlama sürecinin karakteristik özelliklerinin tanımlanması amaçlanmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu derste sözcük grupları ve cümleler çözümlenmekte, cümle türleri ve yapıları incelenmekte, Türkçe anlam bilimsel açıdan değerlendirilmekte ve metafor ve metonimi kavramları ele alınmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu dersin amacı; temel anlatım biçimleri ve yazılı iletişimdeki ilkeleri açıklamak, dilin bileşenleri, ritim ve kompozisyon üzerine bilgi vermek, öykü, kısa film ve sinema metinleri gibi farklı türlerdeki metinleri, teknik, estetik, yaratıcı yazım ve anlam süreçleri açılarından keşfetmek, öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmelerine, yazı dilini sadeleştirmelerine ve yazı üzerine düşünmelerine katkıda bulunmaktır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu ders, öğrencilere Batı edebiyatının inşasında öne çıkan çeşitli felsefe ve sanat akımlarının ayırt edici niteliklerini tanıtmayı ve Türk edebiyatından örneklerle akımlara dair metin çözümleme becerisi kazandırmayı amaçlar. 

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste; Türkiye Türkçesinde sözcük gruplarının temel özellikleri, sözcük gruplarının yapısı ve türleri, söz dizimi içindeki kullanım biçimleri, cümle yapıları ve türleri ele alınmaktadır. Cümleleri ögelerine ayırma, yan cümleleri bulma ve çözümleme yöntemleri gösterilmektedir.

Programın Temel Dersleri

Bu derste nesir türlerinin genel özellikleri, Cumhuriyet’in ilk döneminde, 1950’lerin yeni siyasi ve ekonomik şartlarında ve 1980 sonrasında üretilen roman ve hikâye türlerindeki gelişme ve değişmeler ele alınmakta; köy romanı, modern ve postmodern romanlar, deneme, anı, röportaj türlerinden örnekler incelenmektedir.

Programın Temel Dersleri

Bu derste Türk Dünyası kavramının doğuşu, Türk Dünyası kavramının tanımları, Rusya Türklerinin siyasi tarihi, Altınordu, Kazan, Kırım Hanlıkları ile Azerbaycan, Kazak, Kırgız, Özbek ve Türkmenlerin tarihi ele alınmakta ve bunların edebiyatlarından örnek metinler okunmakta ve yorumlanmaktadır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste; modern, modernite ve modernizm kavramları tanımlanmakta, modern toplumun özellikleri ortaya konmakta, modern öncesi edebiyat, modern edebiyatın oluşum evreleri, edebiyatta baş gösteren yenilikler, yeni türler ve türsel değişimler irdelenmekte ve özerk yapıt, özgünlük ve özgürlük kavramları ele alınmaktadır. Avangart edebiyat, 19. yüzyıl modernistleri ve İkinci Yeni modernizm bağlamında incelenmektedir.

Programın Temel Dersleri

Bu dersin amacı; öğrenimlerinin son yılına gelmiş öğrencilere, takım içinde sorumluluk alıp, kazanmış oldukları mesleki bilgileri ve bilimsel çalışma yöntemlerini kullanarak, gerçekçi kısıtlar altında problem çözme, proje takvimine uygun çalışma, ürünlerini yönergeye uygun olarak hazırlayıp yazılı ve sözlü sunabilme becerisi kazandırmaktır. Proje konusu önerme, literatür tarama, projenin analizi, proje takvimi ve görevlerin belirlenmesi, projenin yürütülmesi, proje raporunun yönergelere uygun yazımı, projenin sözlü sunumu dersin kapsam ve içeriğini oluşturmaktadır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste 1923’ten günümüze modern Türk şiirindeki evreler ve ekoller ile bağımsız şairler ele alınmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu dersin amacı; editörlük ve uygulama alanları, yayınevi editörünün görevleri ve vasıfları, metin üzerinde yapılması gereken değişiklikler, düzeltmeler, yayın politikası oluşturma, kitap yayına hazırlama, kitap tanıtımı, süreli yayınlarda edebiyat-sanat editörlüğü hakkında bilgi vermektir.

Alan İçi Seçmeli Dersler 

Bu derste; eleştirinin temel kavramları, Tanzimat Dönemi Eleştirisi, Servet-i Fünûn Dönemi Eleştirisi, Cumhuriyet Dönemi Eleştirisi; ideolojik, etik, tarihsel bakımdan eleştiri; sosyolojik-psikolojik, felsefi bakımdan eleştiri; tarihsel eleştiri; Yeni Eleştiri yöntemi; toplumcu eleştiri; postmodernist eleştiri ve bunlarla ilgili tartışmalar gündeme alınmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu dersin amacı; öğrenimlerinin son yılına gelmiş öğrencilere, bireysel veya takım içerisinde sorumluluk alıp, kazanmış oldukları mesleki bilgileri ve bilimsel çalışma yöntemlerini kullanarak, gerçekçi kısıtlar altında problem çözme, çalışma takvimine uygun çalışma, ürünlerini yönergeye uygun olarak hazırlayıp yazılı ve sözlü sunabilme becerisi kazandırmaktır. Bitirme çalışması konusu önerme, literatür tarama, konunun analizi, çalışma takvimi ve görevlerin belirlenmesi, çalışmanın yürütülmesi, çalışma raporunun yönergeye uygun yazımı, çalışmanın sözlü sunumu bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Mitolojinin edebiyata etkisi, sanat ve kültüre kaynaklı edişi ve dünya mitolojilerden örnekler, dersin kapsam ve içeriğini oluşturmaktadır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

 

 Bu dersin amacı öğrencinin bir halk edebiyatı türü olarak halk hikâyesini tanıması ve bu türün özellikleri, bölümleri ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olmasıdır. Bu dersin sonunda öğrencilerin halk hikâyesi geleneğini derinlemesine kavramaları hedeflenir.

Bu derste halk hikâyesinin tanımı tartışılarak halk hikâyesi türünün kaynakları, özellikleri ve bölümleri hakkında bilgi verilir.  Halk hikâyelerinin nasıl sınıflandırılacağı üzerinde durulur ve bir araştırmacının halk hikâyelerini incelerken yararlanabileceği yöntemler tanıtılır. Bu yöntemler ışığında seçilmiş halk hikâyeleri sınıfta okunur ve yorumlanır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Dersin amacı, yazılı ve sözlü anlatımda sık rastlanan hatalar ile bu hataların kaynaklarının sorgulanmasıdır. Öğrenci dil bilgisi kurallarına hâkim olarak yazılı ifade becerisi kazanır, bir metin inşa etmenin yol ve yöntemlerini öğrenerek metin yazma becerisini geliştirir, sözlü ifadede dikkat edilmesi gereken hususları kavrayarak hayatın her alanında kendini daha doğru ifade edebilmenin yollarını öğrenir.

Bu derste, Yeni Türk Edebiyatının gelişim aşamaları tanıtılarak metinler üzerinden dönemin edebiyatı incelenmektedir. Roman, hikâye, şiir ve tiyatro gibi edebî türlerin özellikleri ele alınarak değerlendirilmektedir.

Programın Temel Dersleri

Bu derste Millî Mücadele Dönemi ve Cumhuriyet Döneminde edebiyatın işlevi ele alınmakta ve bu dönemlerde üretilen başta roman ve şiir olmak üzere çeşitli edebî metinlerin analizi yapılmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Dersin amacı, Türk Halk Edebiyatına ilişkin genel bir çerçeve çizerek alanın tanıtılmasıdır. Halk edebiyatının yazılı kaynakları, halk şiiri, âşık edebiyatı, tekke ve tasavvuf edebiyatı, fıkra, atasözleri ve deyimler, ağıt, türkü, mit, masal ve efsanelerin genel özellikleri ele alınmaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu ders, Türk edebiyatında hikâye ve anlatı geleneğine özgü mevcut literatüre hâkim olmayı ve mevcut metin örnekleri üzerinden analiz yapma becerisi kazandırmayı hedeflemektedir. Hikâye geleneğinin günümüzde kazandığı niteliğe ilişkin güncel örneklerle öğrencilere tartışma ufku sunmayı amaçlamaktadır.

Programın Temel Dersleri

Bu ders ile öğrenciler Türkçenin Anadolu ve Rumeli bölgelerinde konuşulan ağızların fonetik ve morfolojik özelliklerini öğrenmesi, bu özelliklerin, Türkçenin daha eski dönemleri ile olan bağlantısını sorgulayabilmesi, çeşitli düzeydeki dil sorunlarına ağız özellikleri vasıtasıyla çözüm önerilerinde bulunabilmesi amaçlanmıştır. 

"Ağız" kavramı ve bunun "dil", "lehçe" ve "şive" terimleri ile olan bağlantısı üzerinde durulur, ağız araştırmalarının önemi ve faydaları hakkında bilgi verilir, ağız araştırması yaparken dikkat edilmesi gereken unsurlar açıklanır. Dünyada ve Türkiye'de yapılan ağız araştırmalarının tarihçesi aktarılır, Türkçenin ağızları üzerine yapılan tasnifler verilir. Ağız gruplarının özellikleri derlenen metinler üzerinden incelenir. 

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu dersin amacı Azerbaycan Türkçesi kök-ek sisteminin yapısı, bu lehçeye ait yapım ve çekim ekleri, gerektiğinde tarihî dönemlerle karşılaştırmalar yapılarak öğrencilerin bu lehçenin şekil bilgisi özelliklerini daha iyi bir şekilde kavramasını sağlamaktır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Mesnevi Edebiyatı dersinde, mesnevi türünün gelişimi ve özellikleri hakkında bilgi edinilmesi ve farklı mesnevilerden örnek okumalar yoluyla bu bilgilerin pekiştirilmesi hedeflenmektedir.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste; şehirler ve edebiyat arasındaki ilişkileri odağına alan bu derste, kentler ve tarım toplumundan endüstriyel kapitalizme geçişin yarattığı kentleşme olgusunun, edebiyat eserlerindeki izdüşümleri ile edebiyat ve edebiyatçıların kentler üzerindeki etkileri üzerinde durulmaktadır. Bu kesişim alanı ekseninde dünya edebiyatının izlediği yol ve bu çerçevede Osmanlı-Türk edebiyatından metinler incelenmektedir.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste kuruluştan imparatorluğa, Osmanlı Devleti’nde gündelik hayatın izlerinin edebiyat ve tarih metinleri eşliğinde incelenmesi amaçlanmaktadır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Edebiyat sosyolojisi çalışmalarının dünyada ve Türkiye’de başlangıcındaki özellikleri ve tarihçesi ve kuramsal açılımlarını, her iki disiplinin özgül niteliklerine yer ve değer vererek incelemeyi amaçlayan bir derstir.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu dersin amacı dil bilimde, felsefede, mantıkta anlam olgularının ortaya koyduğu yapılardan yola çıkarak; öncelikle anlambilim alanının dil dizgesindeki, dil bilim çalışmalarındaki yerinin tanıtılması ve sözcük anlamının oluşması ve söz konusu oluşum çerçevesinde anlamın düzlemleri, anlamın türleri ve anlam ilişkilerine ilişkin giriş niteliğinde bilgi sağlamaktır. 

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu dersin amacı Türkçenin yazımında ve kullanımında yaşanan sorunları tanımak; dil bilgisi açısından tartışılan konuları incelemek ve yorumlamaktır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Postmodernizmin ana kaynakları ile postmodern edebiyatın öne çıkan örnekleri bu dersin içeriğini oluşturur. Bu ders, çağdaş metinler aracılığıyla postmodernizm kavramını öğrencilere tanıtmayı amaçlar. Çeşitli edebî türler yoluyla postmodern tema ve yazın teknikleri incelenir.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu ders, edebiyat ve sinema arasındaki ilişkiyi anlatı teknikleri ve kuramsal perspektif etrafında karşılaştırmalı çözümleme becerisini kazandırmayı amaçlar.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste; seyahat edebiyatının, dünyada ve Osmanlı-Türk edebiyatındaki tarihçesinin gözden geçirilmesiyle başlayacak derste modern çağda Osmanlı izlenimlerini metinlerine yansıtan Avrupalı seyyahlar ile Avrupa ve diğer ülkeler ile yurdumuzun çeşitli bölgelerine yaptıkları seyahatleri metinleştiren Osmanlı-Türk yazarların çalışmaları incelenmektedir.  

Alan İçi Seçmeli Dersler

Derste, kısmen ortak kaynaklardan beslenen ayrı birer edebî tür olan fantastik ve bilim kurgunun özellikleri, tarihçesi ve kesişme alanları, Osmanlı-Türk edebiyatındaki örneklerinin incelenmesiyle koşut olarak ele alınmaktadır. 

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste, Türk edebiyatında “hatıra” türünün özellikleri irdelenerek yazarların yaşadıkları döneme dair bakış açıları incelenmektedir. Tanzimat, Meşrutiyet, Servet-i Fünûn, Millî Mücadele, Cumhuriyet dönemleri ile 1940 sonrasının hatıra türüne örnek teşkil eden metinleri üzerinden çözümlemeler yapılmaktadır.

Alan İçi Seçmeli Dersler

Bu derste çağdaş Türk tiyatrosunun evreleri ve çağdaş dönem tiyatrolarının edebiyat, kültür, sanat gibi dallara sağladığı katkılar anlatılmaktadır.

Alan İçi Seçmeli Dersler